Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2016

Vysokoenergetická Andromeda

Uznání: NASA, JPL-Caltech, GSFC, NuSTAR, GALEX,

Zhruba 2,5 miliónů světelných let vzdálená Galaxie v Andromedě, též známá jako M31, je co se velkých galaxií týká hned vedle. Na vloženém skanu jsou obrazová data s dosud nejlepším vysokoenergetickým rentgenovým pohledem z družicového dalekohledu NASA NuSTAR (Nuclear Spectrosopic Telescope Array) naší velké sousední spirální galaxie a je tam vidět asi 40 extrémních zdrojů rentgenového záření, rentgenové dvojhvězdy, které obsahují černou díru nebo neutronovou hvězdu, která obíhá s více obvyklou hvězdnou složkou. Jak velká galaxie v Andromedě, tak naše vlastní Mléčná dráha jsou nejhmotnějšími členy místní skupiny galaxií. Andromeda je dostatečně blízko na to, aby dalekohled NuSTAR mohl podrobně prozkoumat její rentgenové dvojhvězdy a porovnat je s našimi vlastními. Snímek Galaxie v Andromedě na pozadí pořídila v ultrafialovém světle družice GALEX (Galaxy Evolution Explorer).

Štítky: M31, Rentgenový, Binary, Neutronová hvězda, Černá díra

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce