Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. leden 2016

Vysokoenergetická Andromeda

Uznání: NASA, JPL-Caltech, GSFC, NuSTAR, GALEX,

Zhruba 2,5 miliónů světelných let vzdálená Galaxie v Andromedě, též známá jako M31, je co se velkých galaxií týká hned vedle. Na vloženém skanu jsou obrazová data s dosud nejlepším vysokoenergetickým rentgenovým pohledem z družicového dalekohledu NASA NuSTAR (Nuclear Spectrosopic Telescope Array) naší velké sousední spirální galaxie a je tam vidět asi 40 extrémních zdrojů rentgenového záření, rentgenové dvojhvězdy, které obsahují černou díru nebo neutronovou hvězdu, která obíhá s více obvyklou hvězdnou složkou. Jak velká galaxie v Andromedě, tak naše vlastní Mléčná dráha jsou nejhmotnějšími členy místní skupiny galaxií. Andromeda je dostatečně blízko na to, aby dalekohled NuSTAR mohl podrobně prozkoumat její rentgenové dvojhvězdy a porovnat je s našimi vlastními. Snímek Galaxie v Andromedě na pozadí pořídila v ultrafialovém světle družice GALEX (Galaxy Evolution Explorer).

Štítky: M31, Rentgenový, Binary, Neutronová hvězda, Černá díra