Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. leden 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. leden 2016

Pohled na M106

Uznání a copyright: Fabian Neyer

V centru tohoto galaxiemi vyplněného kosmického pohledu je velká, jasná, krásná spirální galaxie Messier 106. Dva stupně široké teleskopické zorné pole je v dobře trénovaném souhvězdí Honících psů (Canes Venatici) u oje Velkého vozu. M106 je též známa jako NGC 4258, měří asi 80 000 světelných let, je 23,5 miliónů světelných let daleko a je největším členem Kupy galaxií Canes II. Na dosti vzdálenou galaxii je vzdálenost k M106 dobře známa, zvláště proto, že ji lze přímo měřit sledováním maserového záření této galaxie, čili mikrovlné laserové emise. Přírodní MASER se vyskytuje velice vzácně, takovou emisi způsobují molekuly vody v molekulárních mračnech, která obíhají jádro aktivní galaxie. Další výrazná spirální galaxie, která je na této scéně z boku vidět je NGC 4217, vpravo dole pod M106. Vzdálenost k NGC 4217 je známa s mnohem menší přesností, odhaduje se na 60 miliónů světelných let.

Štítky: M106, Ngc4258, Maser, Spirální galaxie, Ngc4248, Ngc4217