Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. únor 2016

M82: Galaxie se supergalaktickým větrem

Uznání: NASA, ESA, The Hubble Heritage Team, (STScI/AURA)
Acknowledgement: M. Mountain (STScI), P. Puxley (NSF), J. Gallagher (U. Wisconsin)

Co rozžíná galaxii Doutník? M82, jak je tato nepravidelná galaxie také známá, byla nedávným průchodem kolem velké spirální galaxie M81 pořádně promíchána. To ale zcela nevysvětluje zdroj červeně zářícího, ven expandujícího plynu. Existují důkazy, že tento plyn je ven vyháněn kombinací začínajících částicových větrů mnoha hvězd, které dohromady vytvářejí galaktický supervítr. Tato fotografická mozaika zvýrazňuje specifickou barvu červeného světla, kterou emituje ionizovaný vodík a jsou na ní vidět jemné filamenty tohoto plynu. Filamenty měří přes 10 000 světelných let. Asi 12 miliónů světelných let vzdálená Doutníková galaxie je nejjasnější galaxií na obloze v infračerveném světle a ve viditelném světle ji lze spatřit i malým dalekohledem v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major).

Štítky: M82, Galaxie, Vítr