Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. únor 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. únor 2016

Supernova přes galaktický prach

Uznání: NASA, ESA, and the Hubble Heritage (STScI/AURA);
Inset Image: Howard Hedlund & Dave Jurasevich, Las Campanas Obs.

Dalekohledy po celém světě sledují jasnou supernovu v blízké zaprášené galaxii. Silná stelární exploze byla poprvé zaznamenána teprve tento měsíc. Tou blízkou galaxií je fotogenická galaxie Centaurus A, která je vidět i triedry a je známá svými působivými filamenty, které křižují její střed a obsahují světlo absorbující prach. Zde je Cen A vidět na archivním snímku s vysokým rozlišením z Hubblova kosmického dalekohledu spolu s vloženým snímkem, na kterém je vidět i supernova a který byl pořízen ze Země jen dva dny po objevu. Supernova pojmenovaná SN2016adj je na vloženém snímku označená křížkem a je vidět vlevo od jasné hvězdy v popředí v naší Mléčné dráze. Tato supernova se nyní považuje za typ IIb, což je supernova, která nastala po zhroucení jádra hvězdy a je o ni takový zájem, protože nastala blízko a je vidět přes známý prachový filament. Současná i budoucí pozorování této supernovy nám mohou poskytnou další informace o zániku hmotných hvězd a o tom, jak vznikají některé prvky, které se nacházejí na naší Zemi.

Štítky: Supernova, Centaurus A, Prach