Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2016

W v Kasiopeji

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Dobře známý tvar písmene W v severním souhvězdí Kasiopeji na této barevné a široké mozaice snímků sleduje pět jasných hvězd. Scéna na nebi v poli bohatém na hvězdy zabírá asi 15 stupňů a jsou v ní temná mračna, jasné mlhoviny a hvězdokupy v Mléčné dráze. Vyniká žlutooranžová alfa hvězda v Kasiopeji Shedar. Žlutý obr je chladnější, než Slunce, má průměr 40 krát větší a je tak svítivý, že jasně září i na pozemské obloze ze vzdálenosti 230 světelných let. Hmotná a rychle rotující hvězda ve středu W, jasná gama Cas, je ve vzdálenosti asi 550 světelných let. Modravá gama Cas je mnohem žhavější než Slunce. Její intenzivní a neviditelné ultrafialové záření ionizuje okolních mezihvězdných mračnech atomy vodíku, takže při rekombinaci atomů s elektrony vzniká červená H-alfa emise. Pozorovatelé v soustavě alfa Centauri by v noci viděli rozpoznatelné obrysy vyznačené jasnými hvězdami v Kasiopeji. Ovšem z jejich perspektivy zhruba 4,3 světelného roku dál od nás by viděli naše Slunce jako šestou jasnou hvězdu v Kasiopeji, která by rozšiřovala tvar písmene už za levým okrajem obrazu.

Štítky: Gama cas, Shedar, Cassiopeia, W, Slunce, Mouse over