Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. duben 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. duben 2016

Cassini se přibližuje k Saturnu

Uznání: Cassini Imaging Team, SWRI, JPL, ESA, NASA

Kosmická sonda Cassini, kterou vypustila v roce 1997 organizace NASA, se v roce v roce 2002 dostala tak blízko, že mohla rozlišit mnoho prstenců a měsíců svojí cílové planety Saturn. Sonda Cassini tehdy během inženýrského testu pořídila několik snímků. Několik z těchto snímků bylo zkombinováno do barevně vylepšeného kompozitního obrazu, který zde vidíte. Ve spodní části snímku jsou vidět Saturnovy prstence a vrcholy mračen a nahoře je jako tečka vidět jeho největší měsíc Titan. Když v červnu 2004 Cassini orbiter dorazil k Saturnu, tak začal obíhat a studovat Saturnův systém. Událostí bylo, když sonda Cassini vypustila přistávací pouzdro Huygens, které nakonec v roce 2005 přistálo na Titanu a odeslalo zpět podrobné snímky. Cassini se nyní blíží ke konci své mise a připravuje se na závěrečné fáze velkého finále, kdy koncem roku 2016 opakovaně proletí mezi planetou a jejími vnitřními prstenci.
Oprava: Na překlep v datu příletu k Saturnu upozornil Vojtěch Kotásek.

Štítky: Saturn, Cassini, Titan

51. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 16. 12. do 22. 12. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Podvečerní obloha nabízí Venuši a Saturn. Po setmění můžeme pozorovat také Uran a Neptun. Ráno je vidět Mars. Nejjasnější kometou oblohy je C/2017 T2 vysoko v Perseovi. Nastane zimní slunovrat. Proběhne několik zajímavých startů raket. Před 380 lety se narodil Gottfried Kirch, vynálezce mikrometru a objevitel jasné komety roku 1680.

Soumrak v Otrokovicích