Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2016

NGC 7023: Mlhovina Kosatec

Uznání a copyright: Federico Pelliccia

Tato kosmická mračna rozkvětla 1300 světelných let daleko v úrodných hvězdných polích souhvězdí Cepheus. NGC 7023 neboli mlhovina Kosatec není jen mlhovinou, která vyvolává představu květin. Tento hloubkový teleskopický snímek předvádí rozsah barev a symetrií mlhoviny Kosatec ponořené do okolních polí mezihvězdného prachu. Uvnitř samotného Kosatce prašný materiál obklopuje žhavou, mladou hvězdu. Dominantní barvou jasné reflexní mlhoviny je modrá, která je charakteristická pro prachová zrna odrážející světlo hvězd. Centrální vlákna reflekční mlhoviny září i slabou červenou fotoluminiscencí, jelikož prachová zrna efektivně mění neviditelné ultrafialové světlo hvězd na viditelné červené světlo. Infračervená pozorování ukazují, že tato mlhovina obsahuje komplexní uhlíkové molekuly známé jako PAHs. Pěkné okvětní lístky mlhoviny Kosatec měří asi šest světelných let. Malebné zorné pole na obloze zabírá téměř pět úplňků.

Štítky: Ngc7023, Iris Nebula, Prach, Reflekční mlhovina, Photoluminesence, Ere