Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2016

Tři světy u TRAPPIST 1

Uznání ilustrace: ESO / M. Kornmesser

Kolem ultrachladného trpaslíka TRAPPIST-1 obíhají ve vzdálenosti zhruba 40 světelných let tři nově nalezené světy. Jejich tranzity byly poprvé detekovány belgickým robotickým dalekohledem TRAPPIST (TRAnsiting Planets and Planetesimals Small Telescope) na observatoři ESO La Silla v Chile. Všechny tyto nově objevené exoplanety se velikostí podobají Zemi. Jelikož obíhají blízko své slabé malé hvězdy, tak by mohly mít oblasti, kde by povrchová teplota umožňovala přítomnost kapalné vody, což je klíčová složka pro život. Jejich vzrušující blízkost k Zemi z nich činí prvotřídní kandidáty pro budoucí teleskopická zkoumání atmosfér potenciálně obyvatelných planet. Na této umělecké představě imaginární scény u obzoru vnější planety soustavy jsou vidět všechny tři světy. Vnitřní planeta právě přechází slabou, červenou, mateřskou hvězdu velikosti Jupiteru.

Štítky: Trappist-1, Exoplanet, Habitable, Přechod

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.