Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2016

Přechod Merkuru: Neobvyklá skvrna na Slunci

Uznání a copyright: David Cortner

Co je to za tečku na Slunci? Pokud se podíváte blíže, tak je skoro dokonale kulatá. Ta tečka je výsledkem neobvyklého typu slunečního zatmění, které nastalo v roce 2006. Slunce obvykle zatmívá pozemský Měsíc. Tentokrát ale přišla na řadu planeta Merkur. Podobně, jako se před slunečním zatměním přibližuje nov Měsíce, tak i fáze Merkuru se stává setrvale tenčím srpkem, jak se planeta blíží do zákrytu se Sluncem. Fáze Merkuru nakonec klesla na nulu a tmavá skvrna Merkuru přešla před naší mateřskou hvězdou. Tato situace by se dala technicky popsat jako prstencové zatmění Merkurem s neobyčejně velkým prstencem ohně. Země se zpoza plání posetých krátery na noční straně Merkuru jeví ve své plné fázi. Jak Merkur pokračoval na své dráze, tak se o pár hodin později zase objevila fáze s nepatrným srpkem. To bylo před deseti lety a příští zatmění Slunce Merkurem bude zítra.

Vysílání NASA: Zítřejší přechod Merkuru přes Slunce

Štítky: Merkur, Přechod, Slunce

Snímek komety 38P/Stephan-Oterma

Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Kometa o efemeridové jasnosti 9.2 magnitudy se nacházela v souhvězdí Blíženců. Po obloze se pohybovala rychlostí 1.39 obloukové vteřiny za minutu ve vzdálenosti 0.837 au od Země a 1.591 au od Slunce.