Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. srpen 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. srpen 2016

Io: Měsíc nad Jupiterem

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Jak velký je Jupiterův měsíc Io? Io je nejvíc vulkanické těleso ve Sluneční soustavě a má průměr 3600 kilometrů, což je zhruba velikost jediné přirozené družice planety Země. Na přelomu milénia kolem Jupiteru prolétala kosmická sonda Cassini, která zachytila tento úžasně inspirativní pohled na aktivní Io s největším plynovým obrem v pozadí, takže se nabízí skvělá příležitost ukázat relativní velikost vzhledem k vládnoucí planetě. I když Io na obrázku se zdá být těsně před vířícími mračny Jupiteru, tak ve skutečnosti uhání každých 42 hodin dokola po své oběžné dráze ve vzdálenosti kolem 420 000 kilometrů od středu Jupiteru. Io je tedy téměř 350 000 kilometrů nad oblačnou pokrývkou Jupiteru, což je zhruba ekvivalent vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. V červenci začala kolem Jupiteru obíhat kosmická sonda NASA Juno, která čas od času prolétne 5000 kilometrů od vrcholků mračen Jupiteru.

Štítky: Io, Jupiter, Cassini

skvrna 3590

Newton 114/500/modifik.Dobson, 1/10000 s, ISO 3200.