Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. září 2016

Io nad Jupiterem z Voyageru 1

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Voyager 1; Processing & Copyright: Alexis Tranchandon, Solaris

Kosmická sonda Voyager 1 proletěla kolem Jupiteru a jeho měsíců už v roce 1979. Snímky na této mozaice ukazují Io na pozadí difúzních vířících oblačných pásů obří plynné planety Jupiter, jak zaznamenala kamera Voyageru ze vzdálenosti asi 8,3 miliónů kilometrů. Snímek Io na této mozaice může být prvním, na kterém jsou vidět podivné kruhovité útvary na povrchu Io s tmavými středy a světlými lemy, které měří přes 60 kilometrů. Nyní je známo, že jsou vulkanického původu, ale tehdy se považovaly za impaktní krátery, jak jsou běžně vidět na pevných tělesech v celé Sluneční soustavě. Jak se Voyager dále přibližoval k Io, tak podrobnější snímky ukázaly bizarní svět bez impaktních kráterů, který svůj povrch často obnovuje vulkanickou aktivitou. Už dříve v polovině tohoto roku začala kolem Jupiteru obíhat nová kosmická sonda NASA Juno a minulý týden proletěla jen 5000 kilometrů od jeho mračen. Doufá se, že Juno v průběhu dalších dvou let o Jupiteru objeví nové věci, například co je v jeho jádře.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 se snímky NASA.

Štítky: Jupiter, Io, Voyager