Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. září 2016

Vírová galaxie a dál

Uznání a copyright: Álvaro Ibáńez Pérez

Sledujte oj Velkého vozu až se dostanete k poslední jasné hvězdě oje. Potom svůj dalekohled posuňte trochu na jih a na západ a můžete uvidět tento nádherný pár interagujících galaxií, 51. položku ve slavném katalogu Charlese Messiera. Tato velká galaxie s dobře definovanou spirální strukturou, která kdysi byla zřejmě tou původní spirální mlhovinou, je také katalogizovaná jako NGC 5194. Její spirální ramena a prachové pásy se zřetelně zatáčejí před její doprovodnou galaxií NGC 5195 (vlevo). Pár je asi 31 miliónů světelných let daleko a oficiálně se nachází v úhlových hranicích malého souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). I když M51 se lidskému oku jeví slabá a rozmazaná, tak hloubkový snímek s dlouhou expozicí pořízený tento rok ukazuje spousty komplexních struktur kolem menší galaxie. Ty tisíce slabých teček v pozadí na obrázku jsou ve skutečnosti galaxie ještě dál ve vesmíru.

Štítky: Whirlpool Galaxy, M51, Spiral arms