Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. září 2016

Široká a hluboká Laguna

Uznání a copyright: Michael Miller, Jimmy Walker

Turbulentní kosmické hlubiny mlhoviny Laguna obývají hřebeny zářivého mezihvězdného plynu a tmavá prachová mračna. Tato jasná hvězdotvorná oblast, též známá jako M8, je vzdálená asi 5000 světelných let. Je populární zastávkou na teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) kolem středu naší Galaxie Mléčná dráha. Laguna na hloubkovém pohledu měří skoro 100 světelných let a dominuje jí výmluvná červená emise atomů ionizovaného vodíku po rekombinaci s odtrženými elektrony. Útvar vpravo od středu ve tvaru přesýpacích hodin je plyn ionizovaný a opracovaný energetickou radiací a extrémními hvězdnými větry hmotných mladých hvězd. Mnohé jasné hvězdy v otevřené hvězdokupě NGC 6530, které se v mlhovině Laguna pohybují, vznikly teprve před několika milióny let.

Štítky: Ngc6530, M8, Star-formation