Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2016

NGC 1672: Spirální galaxie s příčkou z Hubbla

Uznání: Hubble Legacy Archive, NASA, ESA; Processing & Copyright: Steve Cooper

Mnohé spirální galaxie mají ve svém středu příčku. Dokonce i naše vlastní Galaxie Mléčná dráha má zřejmě skromnou centrální příčku. Příčka spirální galaxie NGC 1672 je velice výrazná a na snímku, který pořídil Hubblův kosmický dalekohled, jsou zde vidět úžasné podrobnosti. Je vidět tmavé vláknité prachové pásy, mladé kupy jasných modrých hvězd, červené emisní mlhoviny zářícího vodíku, dlouhá, jasná příčka hvězd přes střed a jasné aktivní jádro, které nejspíše hostí superhmotnou černou díru. NGC 1672 měří asi 75 000 světelných let a světlu to od ní k nám trvá asi 60 miliónů let. NGC 1672 je v souhvězdí Mečouna (Dorado) a studuje se, aby se zjistilo jak spirální příčka přispívá k vzniku hvězd v centrálních regionech galaxií.

Štítky: Spirální galaxie, Spirála s příčkou, Hubble