Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. září 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. září 2016

Retrográdní Mars a Saturn

Uznání a copyright: Tunç Tezel (TWAN)

Toulavý Mars a Saturn byly spolu na letošní pozemské noční obloze pozoruhodně blízko. Kompozitní pohled na nebe složený z expozic od poloviny prosince 2015 do začátku minulého týdne sleduje obě planety pohromadě kousek na sever od jasného Antaresa u centrální výdutě Mléčné dráhy včetně jejich dní blízko opozice. Na odpovídajícím videu je vidět zdánlivý pohyb Saturnu zpátky a dopředu po ploché smyčce, zatímco Mars sleduje mnohem širší esovitou křivku zprava nahoře směrem dolů doleva. Když položíte na obrázek kurzor (nebo tento odkaz), tak se u teček objeví dny a spojí se. Mars a Saturn se ve skutečnosti na svých drahách nepohybují zpět, to se nám jen tak jeví. Jejich zdánlivý zpětný, neboli retrográdní pohyb vůči hvězdám je odrazem orbitálního pohybu Země samotné. Retrográdní pohyb je vidět na Zemi pokaždé, když Země dohání a předhání planetu, která obíhá dále od Slunce, jelikož se Země pohybuje na své poměrně bližší oběžné dráze rychleji.

Štítky: Saturn, Mars, Retrograde