Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. prosinec 2016

Mimořádná spirála v LL Pegasi

Uznání: ESA, Hubble, R. Sahai (JPL), NASA

Co vytvořilo tuto zvlášní spirální strukturu vlevo? Nikdo neví jistě, i když to nejspíš souvisí s hvězdou v dvojhvězdném systému, která vstoupila do fáze planetární mlhoviny po odvržení vnější atmosféry. Obrovská spirála měří asi třetinu světelného roku, má čtyři nebo pět závitů a má dosud bezprecedentní pravidelnost. Vzhledem k rychlosti rozpínání plynu ve spirále se musí nová vrstva objevit zhruba každých 800 let, což docela odpovídá době oběhu obou hvězd kolem sebe. Soustava hvězd, která spirálu vytvořila, se označuje jako LL Pegasi, nebo také AFGL 3068. Samotná neobvyklá struktura je katalogizována jako IRAS 23166+1655. Snímek v blízkém infračerveném světle pořídil Hubblův kosmický dalekohled. Proč září spirála samotná je záhada, přičemž přední hypotéza praví, že ji rozzařuje odrážené světlo z blízkých hvězd.

Štítky: LL Pegasi, Carbon star, Spirální