Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. prosinec 2016

Kdysi dávno za zimního slunovratu

Uznání a copyright: Petr Horálek

Za jednoho slunovratového večera se malý princ díval přes celou zamrzlou planetku na kraji velké galaxie. Tou planetkou byla ovšem planeta Země a zde je vidět od obzoru k obzoru v projekci od nadiru k zenitu v digitálně spojené mozaice z břehu Sečské přehrady v České republice. Takže ta velká galaxie musí být Mléčná dráha a to nejjasnější světlo na obzoru bude Venuše, která je v tomto období vidět na celé zeměkouli jako brilantní Večernice. Tmavá obloha je plná nebeských pokladů včetně hvězdokupy Plejády a mlhoviny Severní Amerika, která se nalézá v zaprášené galaktické trhlině. Noc prostupuje slabý pás zvířetníkového světla, ale trochu blíž domů září okolo Venuše nad ulicemi barevnější sloupy světla.

Štítky: Little planet, Slunovrat, Venuše, Mléčná dráha

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.