Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. prosinec 2016

Liščí kožich, Jednorožec a Vánoční stromek

Uznání a copyright: Michael Miller, Jimmy Walker

Oblohu v slabém ale pěkném souhvězdí Jednorožce (Monoceros) vyplňují mračna zářícího vodíku. Změť kosmického plynu a prachu, hvězdotvorná oblast katalogizovaná jako NGC 2264, se nachází asi 2700 světelných let daleko a míchá červené emisní mlhoviny excitované energetickým světlem z nově zrozených hvězd s tmavými mezihvězdnými prachovými mračny. Tam, kde jsou jinak neprůhledná prachová mračna poblíž horkých, mladých hvězd, tak také odrážejí jejich světlo za vzniku modrých reflekčních mlhovin. Vysoká mozaika teleskopických snímků má na výšku asi 3/4 stupně, neboli 1,5 úplňku a ve vzdálenosti NGC 2264 pokrývá asi 40 světelných let. K tamním kosmickým útvarům patří mimo jiné mlhovina Liščí kožich, jejíž prachová pruhovaná kožešina je vpravo od středu, do modravého závoje ponořená jasná proměnná hvězda S Monocerotis hned vpravo od Liščího kožichu a mlhovina Kužel, která míří z horní strany snímku dolů. Hvězdy v NGC 2264 jsou také známy jako hvězdokupa Vánoční stromek. Trojúhelníkovitý tvar z hvězd má svůj úběžník v mlhovině Kužel. Širší základna stromku má střed poblíž hvězdy S Monocerotis.

Štítky: Star-forming region, Reflekční mlhovina, Emisní mlhovina, Ngc2264, S Mon