Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. prosinec 2016

Hra na skořápky v LMC

Uznání a copyright: John Gleason

Na Velký Magellanův oblak (LMC) je na jižní obloze (LMC) pěkný pohled, zde je ale vidět přes úzkopásmové filtry. Tyto filtry propouštějí pouze světlo emitované atomy ionizované síry, vodíku a kyslíku. Atomy ionizované energetickým světlem hvězd emitují svoje charakteristické světlo po znovuzachycení elektronů a změnou stavu atomu na nižší energetickou hladinu. Výsledkem je, že se tento snímek LMC zdá být pokrytý mračny ve tvaru obálek či skořápek ionizovaného plynu kolem hmotných mladých hvězd. Zářícím mračnům dominují emisní oblasti vodíku známé jako H II oblasti, které opracovávají silné hvězdné větry a ultrafialové záření. Nahoře uprostřed je velká hvězdotvorná oblast mlhovina Tarantule, která je samotná trvořena mnoha překrývajícími se obálkami. LMC je satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, měří asi 15000 světelných let a nachází se asi 180 000 světelných let daleko v souhvězdí Mečouna (Dorado).

Štítky: Lmc, Vodík, Emisní mlhovina, H alpha, Star-formation, Oblast H-II, Tarantula nebula