Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2017

Případ Kupy galaxií Střela

Uznání: X-ray: NASA/CXC/CfA/ M. Markevitch et al.;
Lensing Map: NASA/STScI; ESO WFI; Magellan/U.Arizona/ D.Clowe et al.
Optical: NASA/STScI; Magellan/U.Arizona/D.Clowe et al.

Co se děje v kupě Střela? Tato hmotná kupa galaxií (1E 0657-558) ve tvaru střely způsobuje zborcení tvaru galaxií v pozadí působením gravitační čočky takovým způsobem, že se to považuje za silný důkaz teorie, že se uvnitř nachází temná hmota. Různé nedávné analýzy ovšem ukazují, že modifikovaná gravitace by mohla vysvětlit dynamiku kupy i bez temné hmoty a pro vysvětlení by mohla poskytnout pravděpodobnější scénář. Ve vysvětlení pozorování v současnosti spolu soupeří dvě vědecké hypotézy: neviditelná hmota a upravená gravitace. Souboj je dramatický, jelikož jasný neprůstřelný důkaz temné hmoty by otřásl jednoduchostí modifikovaných gravitačních teorií. Souboj o kupu Střela bude nejspíš v blízké budoucnosti pokračovat, jak budou přicházet nová pozorování, počítačové simulace a analýzy. Snímek, na který se díváte, je kompozitem z dalekohledů Hubble/Chandra/Magellan, přičemž červená označuje rentgenově zářící horký plyn a modrá vykresluje navrhovanou distribuci temné hmoty.

Štítky: Bullet Cluster, Temní hmota, Zobrazení gravitační čočkou