Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2017

Hvězdný prach v molekulárním mraku v Perseu

Uznání a copyright: Lorand Fenyes

Tímto koutem oblohy plynou mračna hvězdného prachu. Kosmická scéna zabírá v molekulárním mračnu v Perseu ve vzdálenosti zhruba 850 světelných let téměř 2 stupně. V teleskopickém zorném poli je zachycena trojice prašných mlhovin, které odrážejí světlo ze zanořených hvězd. NGC 1333 s charakteristickou modrou barvou reflekční mlhoviny je vlevo, vdB13 je vpravo dole a vzácná žlutá reflekční mlhovina vdB12 je nahoře. V molekulárním mračnu v Perseu vznikají hvězdy, ovšem většina je na viditelných vlnových délkách skrytá všudepřítomným prachem. I tak jsou v NGC 1333 zřejmé náznaky kontrastující červené emise z Herbig-Harových objektů, z výtrysků a rázových vln stlačeného plynu, které vyvěrají ze vznikajících hvězd. Strany trojúhelníku tvořeného reflekčními mlhovinami by v odhadované vzdálenosti molekulárního mračna byly asi 20 světelných let dlouhé.

Štítky: Vdb12, Ngc1333, Vdb13, Molekulární mračno