Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. leden 2017

Hvězdný prach v molekulárním mraku v Perseu

Uznání a copyright: Lorand Fenyes

Tímto koutem oblohy plynou mračna hvězdného prachu. Kosmická scéna zabírá v molekulárním mračnu v Perseu ve vzdálenosti zhruba 850 světelných let téměř 2 stupně. V teleskopickém zorném poli je zachycena trojice prašných mlhovin, které odrážejí světlo ze zanořených hvězd. NGC 1333 s charakteristickou modrou barvou reflekční mlhoviny je vlevo, vdB13 je vpravo dole a vzácná žlutá reflekční mlhovina vdB12 je nahoře. V molekulárním mračnu v Perseu vznikají hvězdy, ovšem většina je na viditelných vlnových délkách skrytá všudepřítomným prachem. I tak jsou v NGC 1333 zřejmé náznaky kontrastující červené emise z Herbig-Harových objektů, z výtrysků a rázových vln stlačeného plynu, které vyvěrají ze vznikajících hvězd. Strany trojúhelníku tvořeného reflekčními mlhovinami by v odhadované vzdálenosti molekulárního mračna byly asi 20 světelných let dlouhé.

Štítky: Vdb12, Ngc1333, Vdb13, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.