Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. únor 2017

Melotte 15 v Srdci

Uznání a copyright: Steve Cooper

V centrálních oblastech emisní mlhoviny IC 1805 vznikají kosmická mračna fantastických tvarů. Tato mračna jsou opracovávána hvězdnými větry a zářením hmotných žhavých hvězd v nově zrozené hvězdokupě Melotte 15 uvnitř mlhoviny. Hvězdy v kupě o stáří pouhého 1,5 miliónu let jsou rozesety po tomto barvitém zorném poli spolu s tmavými prachovými mračny, která jsou vidět v siluetě proti zářícímu atomárnímu plynu. Kompozitní obraz složený z úzkopásmových a ze širokopásmových teleskopických snímků zabírá asi 15 světelných let a obsahuje emisi z atomů ionizovaného vodíku, síry a kyslíku mapovanou do odstínů zelené, červené a modré populární Hubblovy palety. Na širších snímcích je vidět, že celkové obrysy IC 1805 vnukají její populární jméno mlhovina Srdce. Mlhovina IC 1805 se nachází asi 7500 světelných let daleko v pyšném souhvězdí Cassiopeia.

Štítky: Heart nebula, Melotte 15, Ic1805, Emisní mlhovina, Star-formation, Narrow-band