Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2017

Tulipán a Cygnus X 1

Uznání a copyright: Ivan Eder

Tento teleskopický pohled na jasnou emisní oblast míří mimo rovinu naší Mléčné dráhy do na mlhoviny bohatého souhvězdí Labutě (Cygnus). Červeně zářící mračno mezihvězdného plynu a prachu populárně zvaného mlhovina Tulipán je také v katalogu astronoma Stewarta Sharplesse z roku 1959 jako Sh2-101. Tato komplexní a krásná mlhovina vzdálená asi 8000 světelných let o rozměru asi 70 světelných let přímo rozkvétá uprostřed tohoto kompozitního snímku. Ultrafialové záření z mladých energetických hvězd na okraji OB3 asociace v Labuti, do které patří i O hvězda HDE 227018, ionizuje atomy a dodává mlhovině Tulipán energii. HDE 227018 je ta jasná hvězda ve středu mlhoviny. V zorném poli je také mikrokvazar Cygnus X-1, jeden z nejsilnějších rentgenových zdrojů na pozemské obloze. Jeho slabě viditelná zakřivená rázová vlna je vpravo nahoře za okvětními lístky kosmického Tulipánu a pohání ji silné výtrysky z akrečního disku černé díry.

Štítky: Sh2-101, Tulip nebula, Cygnus, Emisní mlhovina