Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. únor 2017

Galaxie NGC 660 s polárním prstencem

Uznání a copyright: CHART32 Team, Processing - Johannes Schedler

Na tomto kosmickém snímku je vidět galaxie NGC 660. NGC 660 se nachází ve vzdálenosti přes 40 miliónů světelných let, plave si v hranicích souhvězdí Ryb a její zvláštní vzhled způsobuje polární prstenec. Galaxie s polárním prstencem jsou vzácné, podstatná část jejich hvězd, prachu a plynu obíhá v prstencích, které jsou silně skloněné vůči rovině galaktického disku. Tato bizarní konfigurace může být způsobena náhodným zachycením materiálu z procházející galaxie galaktickým diskem, přičemž se zachycené trosky uspořádají do rotujícího prstence. Bouřlivá gravitační interakce vyvolává spousty růžových hvězdotvorných oblastí, které jsou rozesety podél prstence. Složka polárního prstence se dá také využít k průzkumu tvaru halo jinak neviditelné temné hmoty a to propočtem jejího gravitačního působení na rotaci prstence a disku. Prstenec v NGC 660 s rozměrem přes 50 000 světelných let je větší, než její disk.

Štítky: Ngc660, Polární prstenec, Galaxie, Temní hmota, Interacting galaxy

Neowise z Písečné

Kometa focená v Písečné u Jeseníku.