Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. březen 2017

Sivan 2 to M31

Uznání a copyright: MDW Sky Survey (David Mittelman, Dennis di Cicco, Sean Walker)

Tato teleskopická mozaika pokrývá na pozemské obloze přes 10 stupňů od souhvězdí Kasiopeji (vlevo) až k Andromedě (vpravo). Nebeská scéna vznikla z panelů, které jsou součástí astronomické přehlídky Mléčné dráhy s vysokým rozlišením ve světle čáry vodíku H-Alfa. Zpracování monochromatických snímků vyzvedlo ty nejslabší struktury oblasti, poměrně neprozkoumané filamenty vodíku poblíž roviny Mléčné dráhy. V zorném poli je vlevo nahoře velká, ale slabá a poměrně neznámá mlhovina Sivan 2. Ve středu širokého pole je vpravo je nedaleká Galaxie v Andromedě M31, zatímco k M31 se v popředí táhnou všudepřítomné mlhoviny z vodíku. Rozsáhlý přehlídkový obraz ukazuje spletitá slabá vodíková mračna, která nedávno zobrazil astronom Rogelio Bernal Andreo, a jsou ovšem uvnitř Mléčné dráhy, i když ve směru pohledu na Galaxii v Andromedě.

Štítky: M31, H alpha, Siv2

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce