Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. květen 2017

Pohled na M101

Uznání a copyright: Laszlo Bagi

Velká a krásná galaxie M101 je jednou z posledních položek slavného katalogu Charlese Messiera, ale definitivně není poslední. Tato ohromná galaxie měří asi 170 000 světelných let, což je téměř dvojnásobek velikosti naší vlastní Mléčné dráhy. M101 byla také jednou z původních spirálních mlhovin, které pozoroval lord Rosse velkým dalekohledem 19. století Leviathanem z Parsontownu. M101 sdílí pohled v moderním teleskopickém poli s paprsčitými hvězdami Mléčné dráhy a se vzdálenějšími galaxiemi pozadí. Barvy hvězd v Mléčné dráze se dají najít i ve světle hvězd z tohoto velkého vesmírného ostrova. Jádru dominuje světlo z chladných žlutých hvězd. Podél velkých spirálních ramen jsou modré barvy žhavějších, mladších hvězd smíchaných s pásy neprůhledného prachu a růžovými hvězdotvornými oblastmi. M101 je též známá jako galaxie Větrník a nachází se v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) asi 25 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Spirální galaxie, M101, Spiral arms