Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. květen 2017

Wolf Lundmark Melotte

Uznání: ESO, VST/Omegacam Local Group Survey

Tato osamělá trpasličí galaxie je pojmenována po třech astronomech, kteří se zasloužili o její objev a identifikaci Wolf - Lundmark - Melotte (WLM). Je vidět v převážně jižním souhvězdí Velryby (Cetus), asi 3 milióny světelných let daleko od Mléčné dráhy a je jedním z nejvzdálenějších členů naší místní skupiny galaxií. Možná, že nikdy neinteragovala s kterýmkoliv jiným členem místní skupiny galaxií. Osamělý vesmírný ostrov posévají výmluvné růžové hvězdotvorné oblasti a žhavé, mladé, modré hvězdy. Starší, chladnější, žluté hvězdy jdou v malém galaktickém halo, které měří asi 8000 světelných let, do ztracena. Ostrý snímek WLM pořídila 268-megapixelová širokoúhlá kamera OmegaCAM na přehlídkovém dalekohledu Evropské jižní observatoře Paranal.

Štítky: WLM, Trpasličí galaxie, Místní skupina