Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  18. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 18. květen 2017

Simeis 147: Zbytek supernovy

Uznání a copyright: Daniel López (El Cielo de Canarias) / IAC

Ve spletitých filamentech podrobného obrázku slabého zbytku supernovy Simeis 147 je snadné se ztratit. Objekt je také katalogizován jako Sharpless 2-240 a má i populární název Špagetová mlhovina. Na obloze pokrývá téměř 3 stupně, neboli 6 úplňků a je vidět v souhvězdích Býka (Taurus) a Vozky (Auriga). Mračno trosek hvězdy tedy při odhadované vzdálenosti 3000 světelných let měří asi 150 světelných let. Tento kompozitní obraz obsahuje snímky pořízeném přes úzkopásmové filtry, které zvýrazňují červenou emisi ionizovaných atomů vodíku, což umožňuje sledovat rázem stlačený zářící plyn. Zbytek supernovy má odhadované stáří asi 40 000 let, což znamená, že světlo z tohoto obrovského hvězdného výbuchu poprvé dosáhlo Zemi před 40 000 lety. Ovšem rozpínající se zbytek není jediným pozůstatkem. Kosmická katastrofa po sobě zanechala také rotující neutronovou hvězdu, neboli pulzar, což je všechno co zbylo z jádra původní hvězdy.

Štítky: Zbytek supernovy, Sh2-240, S147, Narrow-band, Pulsar