Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. srpen 2017

Orel a Labuť

Uznání a copyright: Josep Drudis

Na tomto rozsáhlém teleskopickém pohledu do spirálního ramene ve Střelci ke středu naší Galaxie Mléčné dráhy se prostírají Orlí a Labutí mlhovina. Orlí mlhovina, neboli M16 nahoře a M17, Labutí mlhovina dole, ukazují mračna kosmického prachu jako jasné oblasti aktivního vznikání hvězd. Obě se nacházejí ve spirálním rameni plném červené emise, která je charakteristická pro atomární vodík a temných prachových mlhovin. M17, také zvaná mlhovina Omega, je asi 500 světelných let daleko, zatímco M16 je ve vzdálenosti asi 6500 světelných let. Středy obou mlhovin jsou místy dobře známých podrobných snímků vznikání hvězd z Hubblova kosmického dalekohledu. Na mozaice, která na obloze pokrývá asi 3 stupně, byla úzkopásmová data s vysokým rozlišením využita pro zvýraznění centrálních oblastí Orla a Labutě. Rozsáhlá křídla Orlí mlhoviny mají rozpětí téměř 120 světelných let. Labuť měří něco přes 30 světelných let.

Štítky: M16, M17, Star-forming region, Emisní mlhovina