Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  21. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 21. říjen 2017

Lyndsové temná mlhovina 183

Uznání a copyright: Fabian Neyer

Vysoko nad rovinou naší Mléčné dráhy se ve vzdálenosti zhruba 325 světelných let nachází 183. temná mlhovina Beverly Lyndsové. Tmavé prachové molekulární mračno při pohledu na optických vlnových délkách za sebou cloní světlo hvězd, takže se zdá být bez hvězd. Ale výzkum v daleké infračervené oblasti ukazuje husté chomáče, oblasti nejspíše s hvězdami v raných stádiích vzniku, jak mračno prochází gravitačním smršťováním. Jeden z nejbližších molekulárních mraků ve vidět v souhvězdí Hlava hada (Serpens Caput). Tento ostrý portrét kosmického mračna na obloze zabírá asi půl stupně. V odhadované vzdálenosti temné mlhoviny Lynds 183 to představuje asi 3 světelné roky.

Štítky: Ldn 183, Tmavá mlhovina, Molekulární mračno

21. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 20. 5. do 26. 5. 2019. Měsíc po úplňku úbývá k poslední čtvrti. Mars je vidět večer, míjí hvězdokupu M35. V druhé polovině noci je nejlépe pozorovatelný Jupiter a nad ránem Saturn. Slunce ukazovalo skvrny i pěkné protuberance. Mise Starlink 1 společnosti SpaceX zatím čeká na start. Čína má za sebou další úspěšný start. Sonda LRO vyfotografovala na Měsíci místo dopadu sondy Beresheet. Očekáváme také indický a čínský start. Před 185 lety se narodil John Tebbutt, objevitel Velké komety 1861.

Nov Mesiaca  a konjunkcia s Marsom plus El- Nath Beta Taur

Pekný západ Mesiaca sa dial tak rýchlo že som nestihal. Kazil sa mi teleobjektív a tak som robil iba s menším ohniskom. Som rád , že to i tak pekne vyšlo. Až neskôr cez Stellarium som zistil že je tam Mars a El-Nath, Beta Taur, ktoré sa rozsvietili ako prvé. Potom už prišli mraky a bolo po veľkolepom - pre mňa -divadle.