Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. říjen 2017

Krásný Trifid

Uznání a copyright: Chamaeleon Team - Franz Hofmann, Wolfgang Paech

Krásná mlhovina Trifid je kosmickou studií kontrastů. Je též známá jako M20 a nachází se 5000 světelných let daleko v na mlhoviny bohatém souhvězdí Střelce (Sagittarius). Trifid je hvězdotvorná oblast v rovině naší galaxie a dobře ilustruje tři různé typy astronomických mlhovin; červeným emisním mlhovinám dominuje světlo z vodíkových atomů, modré reflexní mlhoviny odrážejí světlo hvězd od prachu a temné mlhoviny z hustých mračen prachu jsou vidět v siluetě. Červená emisní oblast je rozdělená do zhruba tří částí pásy neprůhledného prachu, které dávají Trifidu jeho populární název. Od středu emisní oblasti mlhoviny jsou vlevo dole pilíře a výtrysky opracovávané nově zrozenými hvězdami, které jsou vidět na slavných detailních snímcích této oblasti z Hubblova kosmického dalekohledu. Mlhovina Trifid měří asi 40 světelných let. Na pozemské obloze pokrývá téměř plochu Měsíce, ale je příliš slabá, než aby byla vidět pouhým okem.

Štítky: Emisní mlhovina, Star-formation, Ngc6514, M20, Reflekční mlhovina, Tmavá mlhovina, Prach

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.