Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. říjen 2017

Tanec dvou černých děr v 3C 75

Uznání: X-Ray: NASA/CXC/D. Hudson, T. Reiprich et al. (AIfA); Radio: NRAO/VLA/ NRL

Co se děje ve středu aktivní galaxie 3C 75? Dva jasné zdroje ve středu rentgenového (modrá) a rádiového (růžová) kompozitního obrazu jsou kolem sebe obíhající superhmotné černé díry, které dodávají energii rádiovému zdroji 3C 75. Kolem těchto superhmotných černých děr, od sebe vzdálených 25 000 světelných let, je plyn o teplotách mnoho miliónů stupňů, který rentgenově září, spolu s výtrysky relativistických částic. Jádra obou slučujících se galaxií jsou v galaktické kupě Abell 400 vzdálené asi 300 miliónů světelných let. Astronomové došli k závěru, že gravitace tyto superhmotné černé díry váže do binárního systému, jednak proto, že výtrysky jsou ohnuté dozadu, a tento jejich vzhled nejspíš odpovídá rychlosti 1200 kilometrů za sekundu, kterou se pohybují horkým plynem kupy. Takové kosmické srážky se v prostředí hustých kup galaxií ve vzdáleném vesmíru považují za běžné. Očekává se, že v závěrečných stádiích budou slučující se objekty zdrojem intenzivních gravitačních vln.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2018.

Štítky: Černé díry, Černé díry, 3C 75, Galaktický střed, Galaktický střed