Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. říjen 2017

NGC 6369: Mlhovina Malý duch

Uznání: Hubble Heritage Team, NASA

Přízraku podobná mlhovina NGC 6369 je slabé zjevení na noční obloze, populárně známé jako mlhovina Malý duch. V 18. století ji objevil astronom sir William Herschel, když dalekohledem prozkoumával lékařské souhvězdí Hadonoše (Ophiuchus). Herschel historicky klasifikoval okrouhlé a planetám podobné mlhoviny jako planetární mlhoviny. Obecně ale planetární mlhoviny nemají s planetami nic do činění. Místo toho se jedná o plynné obálky vzniklé kolem slunci podobných hvězd na konci jejich života, kdy se vnější vrstvy umírající hvězdy rozpínají do prostoru a její jádro se zmenšuje až na bílého trpaslíka. Transformovaný bílý trpaslík je vidět ve středu, vyzařuje silné záření na ultrafialových vlnových délkách a dodává rozpínající se mlhovině energii. Na nádherném obrázku ze snímků Hublovým kosmickým dalekohledem jsou vidět překvapivě složité podrobnosti. Hlavní okrouhlá struktura mlhoviny měří asi světelný rok a září ionizovaným kyslíkem, vodíkem a dusíkem v modré, zelené a červené barvě. Mlhovina Malý duch je asi 2000 světelných let daleko a nabízí pohled na osud našeho Slunce, které nakonec za 5 miliard let vytvoří svoji planetrární mlhovinu.

Štítky: Ngc6369, Planetární mlhovina, Herschel