Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. listopad 2017

M42: Velká mlhovina v Orionu

Uznání a copyright: Francesco Battistella

Málo astronomických podívaných vzrušuje představivost tak, jak blízká hvězdná porodnice známá jako Mlhovina v Orionu. Žhavé mladé hvězdy na okraji nesmírného mezihvězdného molekulárního mračna obklopuje zářící plyn mlhoviny. Mnohé filamentární struktury, které jsou na tomto snímku vidět, jsou ve skutečnosti rázové vlny, kde se rychle se pohybující materiál střetává pomalu plynoucím plynem. Mlhovina v Orionu měří asi 40 světelných let a nachází se asi 1500 světelných let daleko ve stejném spirálním rameni naší Galaxie, jako Slunce. Velká mlhovina v Orionu je vidět i pouhým okem dole vlevo pod snadno rozpoznatelným pásem tří hvězd v dobře známém souhvězdí Orion. Snímek z minulého měsíce je dvouhodinovou expozicí mlhoviny ve třech barvách. Celý komplex mračen Mlhoviny v Orionu, včetně mlhoviny Koňská hlava, se v příštích 100 000 letech pomalu rozplyne.

Štítky: Mlhovina Orion, Prach, Rázové vlny