Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. listopad 2017

M33: Galaxie v Trojúhelníku

Uznání a copyright: Peter Nagy

Tuto vznešenou, zepředu viděnou spirální galaxii M33 hostí malé severní souhvězdí Trojúhelníku (Triangulum). Mezi její populární názvy patří galaxie Větrník nebo jenom galaxie Trojúhelník. M33 s průměrem přes 50 000 světelných let je po Galaxii v Andromedě (M31) a naší Mléčné dráze třetí největší galaxií Místní skupiny. M33 je od Mléčné dráhy asi 3 milióny světelných let daleko, považuje se za satelit Galaxie v Andromedě a astronomové by v obou těchto galaxiích měli nádherný výhled na ten druhý zřetelný spirální systém. Co se pohledu ze Země týká, tak tento ostrý kompozitní snímek pěkně ukazuje modré hvězdokupy a růžové hvězdotvorné oblasti podél volně zavinutých spirálních ramen M33. Od galaktického centra je v poloze 7 hodin vidět prostorná NGC 604, což je jasná hvězdotvorná oblast. Populace dobře proměřených proměnných hvězd u M33 pomohla podobně jako u M31 k ustavení kosmického měřítka vzdáleností ve Vesmíru.

Štítky: M33, Spirální galaxie, Místní skupina, Ngc604, M31

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce