Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. prosinec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. prosinec 2017

Severní Amerika a Pelikán

Uznání a copyright: Paolo Moroni

Přátelé naší milé planety možná rozpoznají obrysy těchto kosmických mračen. Jasnou emisi vlevo ohraničují tmavé, neprůhledné pásy prachu a jak se zdá, tak tvoří tvar kontinentu a tak této emisní oblasti katalogizované jako NGC 7000 dávají její populární název mlhovina Severní Amerika. Kousek od východního pobřeží mlhoviny Severní Amerika vpravo je mlhovina IC 5070, jejíž profil jí dává jméno mlhovina Pelikán. Obě jasné mlhoviny jsou vzdálené asi 1500 světelných let a jsou součástí stejné velké a komplexní hvězdotvorné oblasti, která je téměř tak blízko, jako známější mlhovina Orion. Zorné pole o šířce 6 stupňů by v této vzdálenosti zabíralo 150 světelných let. Pečlivě pořízený kosmický portrét využívá úzkopásmové snímky ke zvýraznění jasných ionizačních front a charakteristické červené záře atomárního vodíku. Obě mlhoviny se dají spatřit z tmavých míst triedrem. Dívejte se od jasné hvězdy Deneb v souhvězdí Labutě (Cygnus) na severovýchod.

Štítky: Mlhovina Severní Amerika, Mlhovina Pelikán, Ngc7000, Ic5070

M42 velka hmlovina v Orione

Mozaika 2x (55 x 10s, iso 16000), fotene dobsonom 18" f4.2 s Baader korektorom komy, UHC Optolong filtrom. Snimka kalibrovana a upravena v Sharpcap, MS Image Composer Editor editore a v GIMPe.