Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. leden 2018

NGC 2623: Slučující se galaxie z Hubbla

Uznání: ESA/Hubble & NASA

Kde vznikají hvězdy, když dojde ke srážce galaxií? Astronomové zobrazili blízké sloučení galaxií NGC 2623 s vysokým rozlišením Hubblovým kosmickým dalekohledem, aby pomohli s odpovědí na tuto otázku. Analýza tohoto a dalších snímků z Hubbla, stejně tak jako analýza snímků NGC 2623 v infračerveném světle ze Spitzerova kosmického dalekohledu, v rentgenovém světle z observatoře XMM-Newton a v ultrafialovém světle z observatoře GALEX ukazují, že dvě původně spirální galaxie jsou nyní vidět spolu smíchané a jejich jádra se sjednotila do jediného aktivního galaktického jádra (AGN). Na snímku je vidět, že kolem tohoto jádra pokračuje vznik hvězd, stejně jako pokračuje po obou stranách podél slapových ohonů a možná překvapuje oblast mimo jádro vlevo nahoře, kde jsou vidět hvězdokupy jasných modrých hvězd. Srážky galaxií mohou trvat stovky miliónů let a přitom dochází k několika gravitačně ničivým průchodům. NGC 2623, též známá jako Arp 243, měří asi 50 000 světelných let a nachází se asi 250 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Raka (Cancer). Rekonstrukce toho, jak vypadaly původní galaxie a jak k jejich srážce došlo je často obtížná a někdy nemožná, ale obecně je důležitá pro pochopení, jak se náš vesmír vyvíjel.
Oprava: Na správnou stranu ... mimo jádro vlevo nahoře ... upozornil Tomáš Homola.

Štítky: Merging galaxies, NGC 2623, Hubble