Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. leden 2018

Modrá kometa PanSTARRS

Uznání a copyright: Damian Peach, Jose J. Chambo

Tato kometa PanSTARRS, C/2016 R2, objevená 7. září 2016 dalekohledem PanSTARRS asi 24 světelných minut (3 AJ) od Slunce, prolétá oblohou planety Země na pozadí hvězd v souhvězdí Býka (Taurus). Návštěvník, který přilétá ze vzdáleného Oortova mračna v naší Sluneční soustavě, má krásný a komplexní iontový ohon, který je pozoruhodně modrý. Kometa je stále poměrně daleko od Slunce, ale má již velice impozantní, dobře vyvinutý iontový ohon. Pěkný modrý odstín pochází především z emise neobvykle bohatě se vyskytujícího ionizovaného oxidu uhelnatého (CO+), který v narůstajícím slunečním světle fluoreskuje. Barevný snímek modré komety je kombinací dat pořízených dvěma různými dalekohledy v noci 7. ledna. Za zář v levém dolním rohu je zodpovědná hvězda gama Tauri, která se nachází v úběžníku hvězdokupy Hyády ve tvaru písmene V.

Štítky: Kometa, C/2016 R2, Panstarrs