Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  15. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 15. leden 2018

Rigel a mlhovina Hlava čarodějnice

Uznání a copyright: Mario Cogo (Galax Lux)

Tato trochu strašidelná vizáž ve tmě svítí světlem hvězd a pokřivený profil evokuje populární jméno této mlhoviny Hlava čarodějnice. Výtečný teleskopický portrét působí dojmem, že čarodějnice svým pohledem zírá na jasného veleobra Rigel v Orionu. Mlhovina Hlava čarodějnice, formálněji známá jako IC 2118, měří asi 50 světelných let a tvoří ji především mezihvězdná prachová zrna, která odrážejí světlo hvězdy Rigel. Modrá barva mlhoviny Hlava čarodějnice a prašného okolí Rigelu na tomto kosmickém portrétu není způsobena pouze intenzivním modrým světlem Rigelu, ale také tím, že prachová zrnka rozptylují modré světlo mnohem efektivněji, než světlo červené. Stejný fyzikální proces způsobuje, že se pozemská denní obloha jeví modrá, i když v atmosféře Země světlo rozptylují molekuly dusíku a kyslíku. Rigel, mlhovina Hlava čarodějnice a plyn s prachem kolem nich jsou asi 800 světelných let daleko.

Otevřená věda: Prohlédněte si 1600+ souborů Astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Rigel, Witch Head Nebula, IC 2118

Konjunkce Měsíce a Saturnu

Večerní focení na Šumavě i s kočičkou drcající do stativu.