Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  31. leden 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 31. leden 2018

První Explorer

Uznání: NASA

Dnes před 60 léty byla 31. ledna 1958 vypuštěna na oběžnou dráhu Země armádní organizací Army Ballistic Missile Agency první americká družice Explorer. Explorer I byla družice o hmotnosti 14 kilogramů, nesla přístroje pro měření teploty a dopadu mikrometeoritů a též experiment navržený Jamesem A. Van Allenem pro měření hustoty elektronů a iontů ve vesmíru a pro Spojené Státy tak začala éra kosmického výzkumu. Měření uskutečněná Van Allenovým experimentem vedla k nečekanému a překvapivému zjištění dvou pásů vysokoenergetických elektronů a iontů, které jsou zachyceny magnetosférou a obepínají Zemi. Nyní jsou známy jako Van Allenovy radiační pásy a jsou to oblasti, které se nacházejí ve vnitřní magnetosféře za nízkou oběžnou dráhou Země. Explorer I přestal vysílat 28. února 1958, ale na oběžné dráze zůstal až do března roku 1970.

Štítky: Explorer 1, Družice, Van allen, Radiační pás