Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2018

Kometa PanSTARRS blízko okraje

Uznání a copyright: JoAnn McDonald

Kometa PanSTARRS, též známá jako modrá kometa (C/2016 R2), je blízko levého dolního okraje tohoto širokoúhlého pohledu pořízeného 13. ledna. Kosmická krajina na obloze zabírá téměř 20 stupňů a byla zkoumána dobře exponovanými a zpracovanými snímky citlivou digitální kamerou. Krajinu tvoří barevné mraky a prachové tmavé mlhoviny, které jsou jinak příliš slabé, než aby se daly vidět očima. Mlhovina Kalifornie (NGC 1499) má dobře známý tvar. Její pobřeží je dlouhé přes 60 světelných let a nachází se 1500 světelných let daleko. Výrazná červená záře pochází od atomů vodíku ionizovaných svítivou modrou hvězdou Xi Persei níže pod ní. U středu dole je slavná hvězdokupa Plejády vzdálená asi 400 světelných let o rozměru asi 15 světelných let. Její nádhernou modrou barvu způsobuje odraz hvězdného světla mezihvězdným prachem. Mezi jsou žhavé hvězdy z asociace Perseus OB2 a prachové temné mlhoviny na okraji blízkých hmotných molekulárních mračen v Býku a Perseu. Modrý odstín ohonu této pozoruhodné komety způsobuje emise molekul neobvykle hojného ionizovaného oxidu uhelnatého (CO+), který ve slunečním světle fluoreskuje. Kometa byla od Země asi 17 světelných minut.

Štítky: Kometa, C/2016 R2, Plejády, California nebula, Molekulární mračno

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Úplněk