Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. únor 2018

Kometa PanSTARRS blízko okraje

Uznání a copyright: JoAnn McDonald

Kometa PanSTARRS, též známá jako modrá kometa (C/2016 R2), je blízko levého dolního okraje tohoto širokoúhlého pohledu pořízeného 13. ledna. Kosmická krajina na obloze zabírá téměř 20 stupňů a byla zkoumána dobře exponovanými a zpracovanými snímky citlivou digitální kamerou. Krajinu tvoří barevné mraky a prachové tmavé mlhoviny, které jsou jinak příliš slabé, než aby se daly vidět očima. Mlhovina Kalifornie (NGC 1499) má dobře známý tvar. Její pobřeží je dlouhé přes 60 světelných let a nachází se 1500 světelných let daleko. Výrazná červená záře pochází od atomů vodíku ionizovaných svítivou modrou hvězdou Xi Persei níže pod ní. U středu dole je slavná hvězdokupa Plejády vzdálená asi 400 světelných let o rozměru asi 15 světelných let. Její nádhernou modrou barvu způsobuje odraz hvězdného světla mezihvězdným prachem. Mezi jsou žhavé hvězdy z asociace Perseus OB2 a prachové temné mlhoviny na okraji blízkých hmotných molekulárních mračen v Býku a Perseu. Modrý odstín ohonu této pozoruhodné komety způsobuje emise molekul neobvykle hojného ionizovaného oxidu uhelnatého (CO+), který ve slunečním světle fluoreskuje. Kometa byla od Země asi 17 světelných minut.

Štítky: Kometa, C/2016 R2, Plejády, California nebula, Molekulární mračno

Svietiace oblaky nad Prahou

Fotené v Kbeloch (Praha) fotoaparát Panasonic Lumix 100. Bez úpravy.