Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. březen 2018

Krab z vesmíru

Uznání: NASA - X-ray: CXC, Optical: STSCI, Infrared: JPL-Caltech,

Krabí mlhovina je katalogizovaná jako M1, první položka ve slavném seznamu Charlese Messiera objektů, které nejsou kometami. O Krabí mlhovině je nyní známo, že se jedná o zbytek supernovy, rozpínající se mračno trosek po smrtící explozi hmotné hvězdy. Tento složitý obraz ve falešných barvách kombinuje obrazová data z kosmických observatoří Chandra, Hubble a Spitzer a tak umožňuje toto mračno trosek zkoumat v rentgenovém světle (modrobílá), v optickém (fialová) a v infračerveném světle (růžová). Pulzar v Krabí mlhovině je jedním z nejexotičtějších známých objektů pro moderní astronomy, jedná se o neutronovou hvězdu, která rotuje 30 krát za sekundu a je vidět jako jasná skvrna poblíž středu obrázku. Tento zhroucený zbytek jádra hvězdy pohání emisi Krabí mlhoviny přes celé elektromagnetické spektrum jako kosmické dynamo. Krabí mlhovina měří asi 12 světelných let a nachází se asi 6500 světelných let daleko v souhvězdí Býka (Taurus).

Štítky: Krabí mlhovina, M1, Zbytek supernovy, Pulsar