Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  23. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 23. březen 2018

Sharpless 249 a mlhovina Medúza

Uznání a copyright: Albert Barr

Na tomto pěkném teleskopickém snímku je normálně slabá a prchavá mlhovina Medúza. Je na scéně ukotvené dvěma jasnými hvězdami Mu a Eta Geminorum vpravo a vlevo u chodidla nebeských dvojčat. Mlhovina Medúza je jasnější emisní oblouk s vybíhajícími úponky. Tato kosmická medúza je součástí zbytku supernovy IC 443 ve tvaru bubliny, což je rozpínající se mračno trosek po výbuchu hmotné hvězdy. Světlo z této exploze poprvé zasáhlo Zemi před více než 30 000 lety. Podobně jako u její sestřenice v astrofyzikálních vodách u zbytku supernovy u Krabí mlhoviny je i o mlhovině Medúza známo, že hostí neutronovou hvězdu, zbytek zhrouceného jádra hvězdy. Vlevo nahoře je emisní mlhovina katalogizovaná jako Sharpless 249. Mlhovina Medúza je asi 5000 světelných let daleko. V této vzdálenosti by obraz zabíral asi 300 světelných let.

Štítky: Ic443, Sh2-249, Ic444, Zbytek supernovy, Emisní mlhovina