Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  22. březen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 22. březen 2018

NGC 253: Prašný vesmírný ostrov

Uznání a copyright: Stefano Cancelli, Paul Mortfield

Zářivá NGC 253 je jednou z nejjasnějších viditelných spirálních galaxií, ale také jedna z nejzaprášenějších. Někteří pozorovatelé jí kvůli jejímu vzhledu v malých dalekohledech říkají galaxie Stříbrný dolar, nebo jenom Galaxie v Sochaři pro její polohu v hranicích jižního souhvězdí Sochaře (Sculptor). Tento prašný vesmírný ostrov, který leží asi 10 miliónů světelných let daleko, objevila v roce 1783 matematička a astronomka Caroline Herschelová. NGC 253 měří asi 70 tisíc světelných let a je největším členem Kupy galaxií v Sochaři, která je nejblíže naší vlastní Místní skupině galaxií. Kromě její spirální struktury se na tomto ostrém barevném snímku z galaktického disku zdají zvedat úponky prachu protkávané mladými hvězdokupami a hvězdotvornými oblastmi. Vysoký obsah prachu je doprovázen překotným vznikáním hvězd, takže si NGC 253 své označení "starburst galaxy" zasluhuje. NGC 253 je také známá jako silný zdroj vysokoenergetického rentgenového a gama záření, nejspíše díky přítomnosti hmotných černých děr v galaktickém středu. Vydejte se na krátkou procházku extragalaktickým prostorem na tomto krátkém videu průletu kolem NGC 253.

Štítky: Ngc253, Prach, Star-formation, Spirální galaxie