Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  01. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 01. květen 2018

Polární záře a východ Slunce

Uznání: NASA, International Space Station, Ricky Arnold

Na Mezinárodní kosmické stanici (ISS) můžete obdivovat polární záře jen do východu Slunce. Potom se pozadí Země stane příliš jasné. Rychlá oběžná dráha ISS kolem Země znamená, že po západu Slunce to obvykle trvá méně než 47 minut. Na snímku je pod ISS vidět na obzoru vpravo nahoře zelená polární záře, zatímco vlevo nahoře už zase hrozí východ Slunce. Pozorování polárních září z vesmíru je úžasné a její proměnlivé tvary se dají přirovnat k obří zelené měňavce. Polární záře se skládají z energetických elektronů a protonů, které dopadly ze Slunce do magnetického pole Země a pak dál po spirále dolů k Zemi tak rychle, že způsobují záření molekul a atomů v atmosféře. ISS obíhá zhruba ve stejné výšce jako jsou polární záře a mnohokrát prolétá právě přes tenké horní vrstvy polárních září, což ale nijak neohrožuje ani kosmonauty, ani to nemění tvar tvar polární záře.

Sdílejte oblohu: NASA Open API pro APOD