Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2018

Neobvyklý balvan na Tychonově vrcholu

Uznání a copyright: Main: NASA, Arizona State U., LRO; Upper Inset: NASA, Arizona State U., LRO; Lower Inset: Gregory H. Revera

Proč leží ve středu Tychonova vrcholu velký balvan? Kráter Tycho na Měsíci je jedním z nejsnazších útvarů k vidění, je dokonce vidět i neozbrojeným okem (vložený obrázek vpravo dole). Ale ve středu kráteru Tycho je něco neobvyklého (vložený obrázek vlevo nahoře), 120 metrů velký balvan. Snímek balvanu ve velmi vysokém rozlišení pořídila při východu Slunce před téměř deseti lety družice Měsíce LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter). Přední hypotéza předpokládá, že tento balvan byl při ohromné kolizi, kterou kráter Tycho před asi 110 milióny lety vznikl, vyvržen a náhodou spadl zpět blízko do středu nově vzniklého centrálního vrcholu. Dopady meteoritů a měsíční zemětřesení během příštích několika miliard let střed kráteru Tycho pomalu degradují až se centrální balvan skutálí o 2000 metrů níže na dno kráteru a rozpadne se.

Štítky: Měsíc, Tycho, Balvan

13. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 25. 3. do 31. 3. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti a ve dvou těsných konjunkcích s ranními planetami. Večer je vidět Mars poblíž Plejád. Ráno je vidět Jupiter a Saturn. Slunce překvapilo velkou skupinou skvrn v opravdu aktivní oblasti. Planetka Bennu vyvrhuje kamení. Start evropské rakety Vega byl úspěšný. Firma OneSpace chystá první start své rakety. Očekáváme výstup dvou žen do volného kosmu. V noci na neděli se změní čas o hodinu vpřed na letní.