Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. květen 2018

Pozorovatelný vesmír

Uznání a ilustrace a licence: Wikipedia, Pablo Carlos Budassi

Jak daleko můžete dohlédnout? Všechno, co můžete vidět a všechno, co byste vůbec mohli nyní vidět za předpokladu, že by vaše oči dokázaly vidět všechny druhy záření kolem vás, je pozorovatelný vesmír. Ve světle, nejdál co můžeme vidět přichází z kosmického mikrovlnného pozadí z doby před 13,8 miliardami let, kdy vesmír byl neprůhledný jak hustá mlha. Některá neutrina a gravitační vlny kolem nás přišly z ještě větší dálky, ale lidstvo je doposud nedokáže rozpoznat. Tento obrázek ilustruje pozorovatelný vesmír ve stále zhuštěnějším měřítku, kde Země a Slunce ve středu jsou obklopeny naší Sluneční soustavou, blízkými hvězdami, nedalekými galaxiemi, vzdálenými galaxiemi, filamenty ranné hmoty a kosmickým záření mikrovlnného pozadí. Kosmologové typicky předpokládají, že náš pozorovatelný vesmír je pouhou blízkou součástí větší entity známé jako Vesmír, kde ovšem platí stejná fyzika. Existuje několik sice populárních, ale spekulativních teorií, které tvrdí, že dokonce i náš Vesmír je součástí ještě většího multivesmíru, kde jsou buď jiné hodnoty fyzikálních konstant, nebo kde platí jiné fyzikální zákony, vyskytují se vyšší dimenze, nebo mírně odlišné náhodné verze našeho standardního vesmíru.

Štítky: Vesmír, Pozorovatelný vesmír, Kosmologie