Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. květen 2014

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. květen 2014

Simulace Vesmíru od Illustrisu

Uznání videa: Illustris Collaboration, NASA, PRACE, XSEDE, MIT, Harvard CfA;
Music: The Poisoned Princess (Media Right Productions)

Jak jsme se sem dostali? Posaďte se, klikněte play a dívejte se. Doposud největší a nejdůmyslnější nově vytvořená počítačová simulace vývoje Vesmíru poskytuje nový pohled na to, jak vznikaly galaxie a také poskytuje novou perspektivu na místo lidstva ve Vesmíru. Projekt Illustris je doposud největším projektem svého druhu a při sledování 12 miliard elementů rozlišení, tedy krychlí o hraně 35 miliónů světelných let, tak jak se vyvinuly během více než 13 miliard let, spotřeboval 20 miliónů CPU hodin. Jde o první simulaci, která sleduje hmotu do vzniku široké škály různých typů galaxií. Jak se virtuální vesmír vyvíjí, tak určitá hmota, která se rozpíná spolu s vesmírem, brzy gravitačně kondenzuje za vzniku filamentů, galaxií a kup galaxií. Video nahoře zaujímá perspektivu virtuální kamery, která krouží kolem části měnícího se vesmíru a nejprve ukazuje vývoj temné hmoty, pak vodíku označeného teplotou (0:45), pak těžkých prvků jako je hélium a uhlík (1:30) a poté zpátky temnou hmotu (2:07). Vlevo dole je čas od velkého třesku, zatímco vpravo dole je druh hmoty, která se zobrazuje. Výbuchy (0:50) představují vyvrhování bublin horkého plynu superhmotnými černými děrami ve středech galaxií. Mezi vesmírem Illustrisu a skutečným Vesmírem existují rozdíly, které se nyní studují, včetně toho, proč při simulaci vzniká nadbytek starých hvězd.

Štítky: Vesmír, Simulace, Galaxy formation, Video