Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. srpen 2013

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. srpen 2013

NGC 3370: Ostřejší pohled

Uznání: NASA, ESA, Hubble Heritage (STScI/AURA); Acknowledgement: A. Reiss et al. (JHU)

Spirální galaxie NGC 3370 se co do velikosti a celkového tvaru podobá naší vlastní Mléčné dráze a nachází se asi 100 miliónů světelných let daleko v souhvězdí Lva. Kamera ACS (Advanced Camera for Surveys) Hubblova kosmického dalekohledu zachytila tuto velkou krásnou galaxii, která je vidět zepředu, do jemných podrobností, ale na ostrém snímku je také vidět řada galaxií v pozadí, které jsou rozesety po mnohem vzdálenějším vesmíru. Při pohledu do NGC 3370 se ukazuje, že obrazová data jsou dosti ostrá na to, aby se daly studovat jednotlivé pulzující hvězdy, kterým se říká Cefeidy a které lze využít pro přesné určení vzdálenosti galaxie. NGC 3370 byla pro tuto studii vybrána protože, protože v roce 1994 zde vybuchla dobře prostudovaná supernova typu Ia. Kombinací známých vzdáleností k této supernově, která je standardní svíčkou, založených na měření Cefeid s pozorováními supernov v ještě větších vzdálenostech, může odhalit velikost a rychlost rozpínání samotného Vesmíru.

Štítky: Cefeida, Distance scale, Supernova, Spirální galaxie, Ngc3370