Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2012

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2012

Let vesmírem

Uznání: M. A. Aragón (JHU), M. SubbaRao (Adler), A. Szalay (JHU), Y. Yao (LBN, NERSC), and the SDSS-III Collaboration

Jaké by to bylo letět vesmírem? Dosud možná nejlepší simulované video je založeno na nedávno zveřejněných údajích o galaxiích ze Sloanovy digitální přehlídky oblohy SDSS. Každý bod na videu nahoře je galaxie s miliardami hvězd. Mnoho galaxií je součástí obrovských kup, dlouhých filamentů nebo malých kup, ale existují rozsáhlé prázdnoty téměř bez galaxií. Video začíná průletem velkou blízkou kupou galaxií a poté krouží vesmírem zachyceným přehlídkou SDSS asi 2 miliardy světelných let daleko od Země (rudý posuv kolem 0,15). Analýza poloh galaxií a jejich pohybů nadále posiluje tvrzení, že náš vesmír obsahuje nejen jasnou hmotu, která je vidět, jako třeba galaxie, ale také významné množství neviděné temné hmoty a temné energie.

Štítky: Galaxie, Vesmír, SDSS, Video

Kometa 68P/Klemola

Snímek komety 68P/Klemola. Rozměry obrázku jsou 20 x 20 obloukových minut, sever je nahoře, východ vlevo. Nacházela se v souhvězdí Hadonoše.